Over de mensen
In de rubriek
'Over de mensen' zijn opgenomen documenten, artikelen en interviews over en van orkest- en stafleden. Stukken met een bijzondere betekenis voor de interne geschiedschrijving. De historie van het Koninklijk Concertgebouworkest gezien door de ogen van hen die daadwerkelijk de KCO-geschiedenis hielpen maken.
> Nicoline Alt, tweede hoboïste: In de ban van sfeer en expressie
> Het gezonde positivisme van violiste Marleen Asberg: ʻIk zing graag en het liefst zing ik dan het melodietjeʼ
> De communicatieve wereld van Sjoerd van den Berg: 'Werken bij het orkest is meer life-style dan baan.'
> Over het leven van Klaas Boon: 'Dat was lang niet gek.'
> Ontmoeting met hoornist Jan Bos: Altijd als ik hier ben, is daar de één.
> Thomas Braendstrup pleit voor moderne media en slimmer op tournee: "Meedenken uit betrokkenheid."
> Ruud van den Brink en de muziek als magische wereld: Je neemt geen afscheid van de muziek, maar van de stress
> Over Joris Bruynjé
> Herinneringen aan zakelijk leider Dolf van Dantzig: ...on behalf of the Dutch government...
> Herinneringen aan Jean Decroos
> Guus Dral over contrafagot spelen en verschillen in techniek en mentaliteit: Ik heb weinig meer te wensen
> Daniël Esser - terug naar de Rivierenbuurt - 'Al die jaren, door de agenda geleefd, zijn voorbij gevlogen.'
> Johan Giskes over de geschiedenis van muzikaal Amsterdam - Die kriebel blijft...
> De collegiale warmte van violiste Kirsti Goedhart: 'Hoe beter je je voelt, des te beter je functioneert.'
> Trompettist Freddy Grin in gesprek met Truus de Leur: Ademhalen zoals Wagner-zangers dat doen
> Memoires van tweede violist Hugo de Groot: "Ik had mijn doel bereikt, ik zat nu op de hogeschool"
> Het muzikale bestaan van bassist Henk Guldemond: "Met een goede leerling is het leuk werken."
> Gesprek met Herre Halbertsma: "Alles is tweede keus bij wat ik nu doe."
> In gesprek met Carol Harte: Rust en volume op IJburg
> 'Doen wat er staat zonder dat het stijf klinkt.' - Petra van der Heide over harpspelen en vingerzettingen
> Juraj Illés blikt terug: Over salonmuziek, koffiehuizen en het Concertgebouworkest
> Gesprek met Jo Jacobs: Moderne muziek van toen was moderner dan moderne muziek van nu
> Geert van Keulen over muziek, het orkest en componeren: Er is een gebondenheid op verscheidene niveaus
> Kirill Kondrasjin (6 maart 1914 - 7 maart 1981) - Een dwingende dirigent
> Jan Kouwenhoven over 40 jaar KCO: 'Ga met elkaar in gesprek'
> Herinneringen aan violist Johan Kracht: Ongeveer bij dertig val je in slaap.
> Ontmoeting met Herman Krebbers: Over Guarneri, lesgeven en violen
> "Het is moeilijk uit te leggen." - Paukenist Jan Labordus over werken met de groten.
> Jos de Lange over klokkentonen, kamermuziek en speelplezier: Wiskunde is een boeiend vak, maar muziek is gezelliger
> Het orkestrale bestaan van Niels Le Large: Alle veranderingen zijn op het podium begonnen
> Terugblik op 41 jaar althobo spelen
> Truus de Leur over haar leven in en voor het Concertgebouworkest: Lascia fare mi
> Peter Masseurs over trompetspelen en transcendente meditatie: Mijn liefde voor de trompet is alleen maar groter geworden
> "Muziek krijg je niet zomaar" - Violiste Marijn Mijnders schetst haar muzikale leven
> Remplaçant Theo Misdom over Willem Mengelberg: ...Willem Mengelberg dééd het...
> Het kleurrijke leven van celliste Edith Neuman: 'Over muziek, schimmentheater en een waarlijk socialistische samenleving.'
> Gustavo Núñez, fagottist in hart en nieren: ...de onontkoombare kleerhanger...
> Theo Olof en zijn beschermengel: 'Misschien zijn het er wel twee, ik heb zóveel geluk gehad.'
> Kees Olthuis over musiceren en componeren: Je moet een noot erin schroeven
> Het reizende leven van Cecilia Oomes: "ik wist niet dat ik die eigenschappen had"
> George Pieterson over de muziek als heelmeesteres in slechte tijden: Een dirigeerstokje maakt geen geluid
> Jan Spronk in gesprek met oud-solofagottist Brian Pollard: Meer in het leven investeren dan eruit halen
> Oud-hoboïst Carlo Ravelli over een bewogen leven: Een goed gehoor dankzij vioolspelen
> Gesprek met slagwerker/voorzitter Herman Rieken: 'Meer wisselwerking tussen orkestleden en bestuur.'
> Het dagboek van Willem Rijksbaron: Over oude violisten, de dingen die voorbij gaan
> Het lange KCO-leven van Pieter Roosenschoon: "Er waren vroeger meer 'ongepolijste' figuren in het orkest."
> De levensgeschiedenis van George V. Scager: '...één zestiende is het vierde deel van een kwart...'
> De lotgevallen van paukenist Gerard Schoonenberg: "Ik moet u eerlijk zeggen, ik had gedacht te dirigeren"
> Ter herinnering aan Karl Schouten (1919-2006)
> Het roerige leven van Karl Schouten - Een bescheiden mens met een grote mond
> De stilte van het archief en de stilte in Frankrijk
> Caroline Strumphler heeft zigeunerbloed. De muzikale levensloop van violiste Caroline Strumphler
> Hans Vader over 40 jaar KCO en kunstgeschiedenis: "Muziek was altijd de hoofdzaak"
> De westwaartse reis van Stana van der Valk Bouman - Olléová: "De ideale manier om als musicus in Nederland te integreren: spelen in het Concertgebouworkest."
> Petra van de Vlasakker vertelt haar muzikale leven: "Ik heb de leukste periode meegemaakt, die je je kan denken."
> Hoorniste Paulien Weierink-Goossen over hoogte- en dieptepunten van het orkestvak: Twentse bescheidenheid en muzikaal fanatisme
> Waar is de cello van Henk van Wezel gebleven?: Over de rand heen kijken
> Contrabassist Jan Wolfs en zijn diverse orkestrale functies: "De mensen die bij ons komen spelen, doen dat uit muzikale overtuiging."
> Zevenentachtig jaar Adriaan van Woudenberg: Ervaringen om nooit te vergeten
> Douwe Zuidema en zijn muziekbibliotheek: Ik ben het oliemannetje van de bladmuziek