
Over de mensen
In de rubriek 'Over de mensen' zijn opgenomen documenten, artikelen en interviews over en van orkest- en stafleden. Stukken met een bijzondere betekenis voor de interne geschiedschrijving. De historie van het Koninklijk Concertgebouworkest gezien door de ogen van hen die daadwerkelijk de KCO-geschiedenis hielpen maken.
>
ʻIk zing graag en het liefst zing ik dan het melodietje,ʼ
>
'Werken bij het orkest is meer life-style dan baan.'
>
'Dat was lang niet gek.'
>
Altijd als ik hier ben, is daar de één.
>
"Meedenken uit betrokkenheid."
>
Je neemt geen afscheid van de muziek, maar van de stress
>
>
...on behalf of the Dutch government...
>
>
Ik heb weinig meer te wensen
>
'Al die jaren, door de agenda geleefd, zijn voorbij gevlogen.'
>
Die kriebel blijft...
>
'Hoe beter je je voelt, des te beter je functioneert.'
>
Ademhalen zoals Wagner-zangers dat doen
>
"Ik had mijn doel bereikt, ik zat nu op de hogeschool"
>
Het muzikale bestaan van bassist Henk Guldemond
>
Gesprek met Herre Halbertsma
>
Rust en volume op IJburg
>
Petra van der Heide over harpspelen en vingerzettingen
>
Over salonmuziek, koffiehuizen en het Concertgebouworkest
>
Moderne muziek van toen was moderner dan moderne muziek van nu
>
Er is een gebondenheid op verscheidene niveaus
>
Een dwingende dirigent
>
'Ga met elkaar in gesprek'
>
Ongeveer bij dertig val je in slaap.
>
Over Guarneri, lesgeven en violen
>
Paukenist Jan Labordus over werken met de groten.
>
Wiskunde is een boeiend vak, maar muziek is gezelliger
>
Alle veranderingen zijn op het podium begonnen
>
Terugblik op 41 jaar althobo spelen
>
Lascia fare mi
>
Mijn liefde voor de trompet is alleen maar groter geworden
>
Violiste Marijn Mijnders schetst haar muzikale leven
>
...Willem Mengelberg dééd het...
>
'Over muziek, schimmentheater en een waarlijk socialistische samenleving.'
>
In de ban van sfeer en expressie
>
...de onontkoombare kleerhanger...
>
'Misschien zijn het er wel twee, ik heb zóveel geluk gehad.'
>
Je moet een noot erin schroeven
>
"ik wist niet dat ik die eigenschappen had"
>
Een dirigeerstokje maakt geen geluid
>
Meer in het leven investeren dan eruit halen
>
Een goed gehoor dankzij vioolspelen
>
'Meer wisselwerking tussen orkestleden en bestuur.'
>
Over oude violisten, de dingen die voorbij gaan
>
"Er waren vroeger meer 'ongepolijste' figuren in het orkest."
>
'...één zestiende is het vierde deel van een kwart...'
>
"Ik moet u eerlijk zeggen, ik had gedacht te dirigeren"
>
>
Een bescheiden mens met een grote mond
>
De stilte van het archief en de stilte in Frankrijk
>
De muzikale levensloop van violiste Caroline Strumphler
>
Hans Vader over 40 jaar KCO en kunstgeschiedenis
>
"De ideale manier om als musicus in Nederland te integreren: spelen in het Concertgebouworkest."
>
"Ik heb de leukste periode meegemaakt, die je je kan denken."
>
Twentse bescheidenheid en muzikaal fanatisme
>
Over de rand heen kijken
>
"De mensen die bij ons komen spelen, doen dat uit muzikale overtuiging."
>
Ervaringen om nooit te vergeten
>
Ik ben het oliemannetje van de bladmuziek
