VERENIGING GEPENSIONEERDEN KONINKLIJK CONCERTGEBOUWORKEST
PORTRETTENGALERIJ OVER DE MENSEN OVER ENSEMBLES VARIA GEDANE ZAKEN LINKS CONTACT / DISCLAIMER LOGIN
VGKCO


Over de mensen

In de rubriek 'Over de mensen' zijn opgenomen documenten, artikelen en interviews over en van orkest- en stafleden. Stukken met een bijzondere betekenis voor de interne geschiedschrijving. De historie van het Koninklijk Concertgebouworkest gezien door de ogen van hen die daadwerkelijk de KCO-geschiedenis hielpen maken.

>Het gezonde positivisme van violiste Marleen Asberg
ʻIk zing graag en het liefst zing ik dan het melodietje,ʼ

>De communicatieve wereld van Sjoerd van den Berg
'Werken bij het orkest is meer life-style dan baan.'

>Over het leven van Klaas Boon
'Dat was lang niet gek.'

>Ontmoeting met hoornist Jan Bos
Altijd als ik hier ben, is daar de één.

>Thomas Braendstrup pleit voor moderne media en slimmer op tournee
"Meedenken uit betrokkenheid."

>Ruud van den Brink en de muziek als magische wereld
Je neemt geen afscheid van de muziek, maar van de stress

>Over Joris Bruynjé

>Herinneringen aan zakelijk leider Dolf van Dantzig
...on behalf of the Dutch government...

>Herinneringen aan Jean Decroos

>Guus Dral over contrafagot spelen en verschillen in techniek en mentaliteit
Ik heb weinig meer te wensen

>Daniël Esser - terug naar de Rivierenbuurt
'Al die jaren, door de agenda geleefd, zijn voorbij gevlogen.'

>Johan Giskes over de geschiednis van muzikaal Amsterdam
Die kriebel blijft...

>De collegiale warmte van violiste Kirsti Goedhart
'Hoe beter je je voelt, des te beter je functioneert.'

>Trompettist Freddy Grin in gesprek met Truus de Leur
Ademhalen zoals Wagner-zangers dat doen

>Memoires van tweede violist Hugo de Groot
‘Ik had mijn doel bereikt, ik zat nu op de hogeschool…’

>Henk Guldemond: "Met een goede leerling is het leuk werken."
Het muzikale bestaan van bassist Henk Guldemond

>Herre Halbertsma: "Alles is tweede keus bij wat ik nu doe."
Gesprek met Herre Halbertsma

>In gesprek met Carol Harte
Rust en volume op IJburg

>Petra van der Heide: ‘Doen wat er staat zonder dat het stijf klinkt,.'
Petra van der Heide over harpspelen en vingerzettingen

>Juraj Illés blikt terug
Over salonmuziek, koffiehuizen en het Concertgebouworkest

>Gesprek met Jo Jacobs
Moderne muziek van toen was moderner dan moderne muziek van nu

>Geert van Keulen over muziek, het orkest en componeren
Er is een gebondenheid op verscheidene niveaus

>Kirill Kondrasjin (6 maart 1914 - 7 maart 1981)
Een dwingende dirigent

>Jan Kouwenhoven over 40 jaar KCO
‘Ga met elkaar in gesprek’

>Herinneringen aan violist Johan Kracht
Ongeveer bij dertig val je in slaap.

>Ontmoeting met Herman Krebbers
Over Guarneri, lesgeven en violen

>Paukenist Jan Labordus: "Het is moeilijk uit te leggen."
Paukenist Jan Labordus over werken met de groten.

>Jos de Lange over klokkentonen, kamermuziek en speelplezier
Wiskunde is een boeiend vak, maar muziek is gezelliger

>Het orkestrale bestaan van Niels Le Large
Alle veranderingen zijn op het podium begonnen

>Leo van der Lek L.J. (althobo)
Terugblik op 41 jaar althobo spelen

>Truus de Leur over haar leven in en voor het Concertgebouworkest
Lascia fare mi

>Peter Masseurs over trompetspelen en transcendente meditatie
Mijn liefde voor de trompet is alleen maar groter geworden

>Marijn Mijnders: ‘Muziek krijg je niet zomaar’
Violiste Marijn Mijnders schetst haar muzikale leven

>Remplaçant Theo Misdom over Willem Mengelberg
...Willem Mengelberg dééd het...

>Het kleurrijke leven van celliste Edith Neuman
“Over muziek, schimmentheater en een waarlijk socialistische samenleving.”

>Nicoline Alt, tweede hoboïste
In de ban van sfeer en expressie

>Gustavo Núñez, fagottist in hart en nieren
...de onontkoombare kleerhanger...

>Theo Olof en zijn beschermengel
‘Misschien zijn het er wel twee, ik heb zóveel geluk gehad.'

>Kees Olthuis over musiceren en componeren
Je moet een noot erin schroeven

>Het reizende leven van Cecilia Oomes
"ik wist niet dat ik die eigenschappen had"

>George Pieterson over de muziek als heelmeesteres in slechte tijden
Een dirigeerstokje maakt geen geluid

>Jan Spronk in gesprek met oud-solofagottist Brian Pollard
Meer in het leven investeren dan eruit halen

>Oud-hoboïst Carlo Ravelli over een bewogen leven
Een goed gehoor dankzij vioolspelen

>Gesprek met slagwerker/voorzitter Herman Rieken
'Meer wisselwerking tussen orkestleden en bestuur.'

>Het dagboek van Willem Rijksbaron
Over oude violisten, de dingen die voorbij gaan

>Het lange KCO-leven van Pieter Roosenschoon
“Er waren vroeger meer 'ongepolijste' figuren in het orkest.”

>De levensgeschiedenis van George V. Scager
'...één zestiende is het vierde deel van een kwart...'

>De lotgevallen van paukenist Gerard Schoonenberg
‘Ik moet u eerlijk zeggen, ik had gedacht te dirigeren’

>Ter herinnering aan Karl Schouten (1919-2006)

>Het roerige leven van Karl Schouten
Een bescheiden mens met een grote mond

>In gesprek met Jan Spronk
De stilte van het archief en de stilte in Frankrijk

>Caroline Strumphler heeft zigeunerbloed
De muzikale levensloop van violiste Caroline Strumphler

>Hans Vader: "Muziek was altijd de hoofdzaak"
Hans Vader over 40 jaar KCO en kunstgeschiedenis

>De westwaartse reis van Stana van der Valk Bouman – Olléová
“De ideale manier om als musicus in Nederland te integreren: spelen in het Concertgebouworkest.”

>Petra van de Vlasakker vertelt haar muzikale leven
"Ik heb de leukste periode meegemaakt, die je je kan denken."

>Hoorniste Paulien Weierink-Goossen over hoogte- en dieptepunten van het orkestvak
Twentse bescheidenheid en muzikaal fanatisme

>Waar is de cello van Henk van Wezel gebleven?
Over de rand heen kijken

>Contrabassist Jan Wolfs en zijn diverse orkestrale functies
"De mensen die bij ons komen spelen, doen dat uit muzikale overtuiging."

>Zevenentachtig jaar Adriaan van Woudenberg
Ervaringen om nooit te vergeten

>Douwe Zuidema en zijn muziekbibliotheek
Ik ben het oliemannetje van de bladmuziek
VGKCO